Mediaopvoeding

Mediaopvoeding

Beste ouders,

Welkom op de pagina mediaopvoeding van onze school. Samen met jullie willen wij onze leerlingen, uw kinderen op weg helpen binnenin het medialandschap. Dit is geen eenvoudige opdracht in een landschap dat razendsnel evolueert en verandert. Daarom vinden wij het belangrijk om samen met jullie deze uitdaging aan te gaan. Ons doel is om de kinderen mediageletterd te maken en ze op weg te zetten in de huidige (vaak digitale) samenleving.

Mediawijs en Medianest (gericht naar ouders) zijn in Vlaanderen de organisaties die expert zijn op vlak van mediawijsheid en mediaopvoeding. Bij hen vind je heel wat informatie terug.

Op deze pagina proberen we het vele materiaal te filteren wat het meest van toepassing is op de kinderen van de lagere school. Maar dat mag jullie er zeker niet van weerhouden om eens een kijkje te gaan nemen op de websites van andere organisaties.

Medianest laat tweejaarlijks een onderzoek uitvoeren naar het mediagebruik en mediaopvoeding in gezinnen. De resultaten van het laatste onderzoek (2023) vind je terug via onderstaande link:

Medianest onderzoeksrapport 2023

Hebben jullie nog nood aan informatie of missen jullie nog iets op deze pagina? Stuur jullie suggesties of vragen door naar tom@vlinderdreef.be.


Ga samen op ontdekking doorheen het medialandschap (games, sociale media, websites en nieuws). Zo creëer je een vertrouwensband waardoor kinderen bij eventuele problemen sneller en makkelijker tot bij jou komen.


De meest voorkomende vorm van cyberpesten waarmee wij als school in aanmerking komen is het online uitsluiten of beledigen van klasgenoten of andere kinderen.
Vaak worden er groepen aangemaakt met de klasgroep. Dit is natuurlijk zeer leuk om ook na school in contact te zijn met vrienden. Maar, soms zijn er bepaalde leerlingen met minder goede bedoelingen. Als we naar pestproblematieken kijken, zien we vaak dat leerlingen die op school niet zo sterk in de schoenen staan, online worden geviseerd of uitgesloten. Dit maakt het voor kinderen zeer moeilijk. Het veilig nest thuis, is plots ook een plaats waar kinderen digitaal worden gepest of niet bij een groep horen. Dit is niet makkelijk en kan leiden tot ernstige mentale problemen op lange termijn.

Probeer een vertrouwensrelatie op te bouwen met jouw kind op vlak van media gebruik in het algemeen. En dit zullen we vaak herhalen als het draait om mediaopvoeding. Dit verlaagt immers de drempel voor kinderen om met hun problemen (of problemen van vrienden) naar jou te komen. Merk je een pestproblematiek op in klasverband? Verzamel bewijsmateriaal d.m.v. screenshots en meld dit zo snel mogelijk aan de school (klasleerkracht, zorgcoördinator of mediacoach). Zij kunnen dan deze problematiek in klasverband opvolgen.

Artikel: Pesten en cyberpesten bij jongeren opnieuw stevig in opmars: “Campagnes alleen zijn niet voldoende”
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/10/pesten-bij-jongeren/

Definitie: Nettiquette is het geheel van ongeschreven regels en richtlijnen voor het gebruik van het internet. het woord is een samenstelling van de woorden ‘netwerk’ en ‘etiquette’.

Om een goede netizen (digitale burger) te zijn, bedacht Virginia Shea al in 1994 deze tien geboden:

1. Onthoud het menselijke aspect.
We vergeten wel eens dat, wanneer we ons op het internet begeven, er ook echte mensen verscholen zitten achter die vele computers en accounts. Als we communice ren op het internet, moeten we respectvol omgaan met mensen, net zoals we dat in het echte leven doen. Het grote probleem met digi tale communicatie is dat we niet de kans hebben om lichaamstaal, gezichtsexpressie en toonhoogte te gebruiken om uit te drukken hoe we ons voelen. Het enige wat we hebben, zijn de woorden op onze computer. We moeten ze dus heel voorzichtig kiezen, opdat ze niet verkeerd geïnterpreteerd worden. Om dat verlies aan informatie althans gedeeltelijke goed te maken, kan je gebruikmaken van emoji’s en acroniemen (bv. LOL of OMG). We voegen die toe aan onze bood schap om het gevoel erachter duidelijk te maken.

2. Gedraag je op het internet zoals in het echte leven.
Het kan soms verleidelijk zijn om je anders te gedragen op het internet dan in het echte leven. Maar beeld je eens in hoe het zou aanvoelen, mocht je een onaangenaam bericht ontvangen in je mailbox. Je zou gekwetst zijn, net zoals in het echte leven als iemand tegen je schreeuwt. Denk daarom niet dat alle grenzen zomaar wegvallen zodra je online gaat. Indien het ongepast of illegaal is in het echte leven, dan is het dat zeker ook in cyberspace. Het klopt dat de pakkans klein is, maar laat dat geen excuus zijn. Ethiek op het internet kent trouwens ook een gerechtelijke kantje. Over intellectuele eigendom wordt niet licht gegaan. Ook in digitale publicaties is plagiaat uit den boze en zijn bronvermeldingen een must.

3. Weet waar je bent.
Wat je zeker zal merken tijdens het ontdekken van het internet, is dat elke groep een eigen toon heeft. Sommige groepen zullen eerder academisch en formeel van aard zijn, terwijl het er in andere groepen erg laks en familiair aan toegaat; in sommige groepen is men erg geïnteresseerd in jou, terwijl in andere groepen helemaal niemand om je persoonlijke leven geeft. Je kan heel wat frustratie ver mijden door eerst te ontdekken wat er in een bepaalde groep omgaat. We noemen dat lurken. Neem daarbij voldoende tijd om berichten te lezen, zodat je een duidelijk beeld krijgt van de groep.

4. Respecteer de ander zijn tijd en bandbreedte.
Met bandbreedte bedoelen we de kanaalcapaciteit en signaalsterkte van je internet verbinding. Zelfs de meest geavanceerde bekabeling stoot tegen grenzen aan als het gaat om de hoeveelheid data die doorgestuurd kan worden. Als een verantwoordelijk netizen is het je taak om ervoor te zorgen dat je geen bandbreedte verspilt. Niet iedereen kan zomaar gratis verbinden met het internet. Het is dus niet omdat jij een gratis bericht kan uitsturen, dat je ervan moet uitgaan dat je ontvanger daar gratis op kan antwoorden. Hoe doe je dat, bandbreedte, tijd en geld van andere mensen besparen? Denk aan het bericht dat je verstuurt. Is dat werkelijk de moeite waard? In een forum is het soms beter om op zoek te gaan naar andere berichten alvorens er zelf een te versturen. En als je dan toch een bericht schrijft, blijf dan zo dicht mogelijk bij het onderwerp, ga niet offtopic. Wees zo kort en duidelijk mogelijk. Het prettige aan emailverkeer is net zijn bondigheid. Geen omwegen, lekker to the point.

5. Zorg dat je online goed overkomt.
Een verstuurde email vol spel blunders en grammaticafouten komt tamelijk belachelijk over. Mailen kan een spontane vorm van communicatie zijn en dan is een foutje snel getypt. Zolang het gaat om een email naar een vriend of kennis maakt dat niet zoveel uit, maar in een studie of werkgerelateerde context ligt dat toch anders. Tenslotte vertegenwoordigt het bericht niet alleen jou, maar ook je school of werkgever. Behalve grammatica en spelling gaat het trouwens ook over de kwaliteit van je bericht. Daar zal je op beoordeeld worden. Wees daarom altijd zo duidelijk mogelijk.

6. Deel je kennis.
Het mooie aan het internet is dat je in verbinding kan komen met een breed scala aan expertise en kennis en dat je kan communiceren met mensen die graag antwoorden op je vragen. Online experten zijn tot op zekere hoogte vrijgevig met hun kennis. Hun geduld reikt ver, maar is niet oneindig. Mensen die zelfs niet de tijd nemen om basisvragen zelf even op te zoeken, kunnen ervoor zorgen dat hun geduld opraakt. Zie de experten daarom als een bron en niet als een goedkope manier om opzoekwerk te vermijden. Je kan natuurlijk ook zelf een bijdrage leveren door een antwoord te geven op een vraag van een andere internetgebruiker. Het internet is eigenlijk gebaseerd op de welwillendheid van mensen om informatie te delen en anderen te helpen. Als je een vraag beantwoordt, wees er dan wel zeker van dat je juiste informatie deelt. Geef bovendien geen vage antwoorden op vragen.

7. Help mee aan het beperken van flames.
Met flaming refereren we aan de vele beledigende of aanvallende berichtend die op het net circuleren. Meestal worden ze met opzet geschreven, soms gaat het om een verkeerde formulering of interpretatie. Het zijn dit soort berichten die niet alleen je mening aanvallen, maar ook je per soonlijkheid, je uiterlijk of je gewoontes. Dikwijls gaan er veel emoties mee gepaard en hebben de berichten niets meer met een redelijke onenigheid te maken. Dat betekent echter niet dat je niet van mening kan verschillen. Maar in je argumentering mag je nooit persoonlijk worden. Er bestaan ook flame baits, berichten die speciaal ontwor pen zijn om reacties uit te lokken. Vaak zijn ze racistisch of seksis tisch getint. Het is dan de kunst om daar niet op in te gaan.

8. Respecteer andermans privacy.
Als iemand je een bericht stuurt, per mail of via een ander medium, stuur dat dan niet zomaar door zon der toestemming van de auteur. Privacy is a big thing op het internet. Hoewel we eigenlijk allemaal wel kunnen terugvallen op onze eigen ethiek en moraal, gedraagt niet iedereen zich zoals het hoort. Soms worden berichten ook onderschept en zijn ze dus niet zo privé als we verwacht hadden. Wees dus waakzaam en let op met wat je schrijft.

9. Maak geen misbruik van je macht.
Het spreekt voor zich dat je een eventuele machtspositie niet misbruikt. Je gebruikt de computer niet om anderen te kwetsen, rond te neuzen in bestanden die niet van jou zijn of om software te stelen.

10. Durf anderen te vergeven voor hun fouten.
Na een beetje surfen op het internet zal je van groentje overgaan naar een ervaren gebruiker. Misschien word je op een dag zelfs expert in een bepaald domein. Maar dat betekent niet dat je het recht hebt om anderen te verbe teren of terecht te wijzen. Soms is het net beter om een vriendelijk privéberichtje te versturen naar de persoon die een fout maakte dan hem of haar te flamen op het wereldwijde internet. Hoe meer mensen zich bewust zijn van deze nettiquetteregels en zich daaraan houden, hoe minder haatspraak er online te vinden zal zijn. De rol van de omstaanders is dan ook cruciaal om haatspraak tegen te gaan.

Bron:
Van Roy, O. (2023). Van digibeet naar mediawijs. Leuven: Acco
– Shea, V. (2019). Netiquette. San Francisco: Albion Books.

terug naar top

Vanaf het 3de leerjaar zien we dat kideren interesse beginnen krijgen in sociale media. Welk kanaal is heel verschillend en is vaak gebonden aan wat anderen in de klas, sportclub of vereniging gebruiken. Ook oudere broers of zussen kunnen een trigger zijn.
Op jonge leeftijd zijn sociale media toch wel verbonden aan wat risico’s. Maar dat wil niet zeggen dat je het persee moet afblokken.

Eigenlijk moet je de vraag om op sociale media te mogen net hetzelfde bekijken als de vraag of ze een bepaalde sport of hobby mogen gaan uitvoeren.

Is dat haalbaar? Wat zijn de voordelen, want zijn de nadelen, …
Kijk dus goed wat het kanaal inhoudt en welke voor- en nadelen het met zich meebrengt. Laat je kind ook niet meteen zelfstandig aan de slag gaan, ontdek het samen. Je kind(eren) voelen zich ondersteund en krijgen hopelijk ook het gevoel dat je voor hen klaar staat als er toch problemen opduiken. De interesse die je toont in hun leefwereld zal zorgen voor een band.

Hieronder lijsten we even alle mediakanalen op en geven we een woordje uitleg. Heb je nog vragen? Stuur ons een berichtje of kom even langs!

Tiktok

Je zal er al van gehoord hebben, Tiktok is razend populair. Korte filmpjes waarin dansjes, grappige ‘pranks’ en challenges worden gedaan. Blok het niet af, maar ontdek het samen!

Je kan als ouder je account van jouw zoon of dochter mee controleren/beheren. welke content en privacy instellingen je kan beheren leggen we hieronder uitgebreid uit. Op deze manier kan je er mee voor zorgen dat de privacy van jouw kind(eren) geen gevaar loopt. Door in overleg te gaan wat privé en wat openbaar mag staan, gaat jouw kind nadenken over content die ze zelf plaatsen.

Wettelijk gezien mag je pas vanaf 13 jaar op sociale media (reclamewet Verenigde staten). Maar iedereen weet dat dit eigenlijk niet de realiteit is. Daarom is het een goed idee om samen met jouw kind op ontdekking te gaan (als ze ernaar vragen).

Maak 2 accounts aan: eentje voor jezelf en eentje voor je kind. Wanneer dit is aangemaakt kan je de beide accounts koppelen en aangeven wie ouder en wie kind is. Zo krijg jij toegang tot de privacy instellingen van het profiel van jouw kind.

Schermtijd: Bepaal hoeveel schermtijd jouw kind per dag kan besteden aan de app Tiktok.

Privé berichten: Zijn sowieso uitgeschakeld onder de 16 jaar.

Inhoud afschermen: Je kan bepaalde content afschermen van je kind. Denk dan aan expliciete en gewelddadige inhoud.

Zoeken:  Bepaal naar welke inhouden je kind kan zoeken.

Reacties:  Bepaal wie mag reageren op berichten van je kind

Vindbaarheid: Zoals bij andere sociale media apps kan je hier ook bepalen of het account van je kind zichtbaar is voor iedereen/vrienden of niemand.

Suggesties van accounts: Je kan instellen welke accounts worden voorgesteld als jouw kind de app gebruikt.

Snapchat

Snapchat is een vluchtige fotodienst. Dit betekent dat je foto’s naar elkaar kan sturen die slechts tijdelijk zichtbaar zijn waarna ze zich weer verwijderen. Ook de berichtjes die je hier stuurt verdwijnen na een tijdje (tenzij je ze vastzet). De ontvanger kan er wel een screenshot van maken, maar hier krijg jij dan (normaal) een melding van.

Het is een zeer leuk medium waarbij je jouw foto’s kan bewerken door filters wat heel wat grappige resultaten geeft.

Ook op Snapchat dien je in principe minimaal 13 jaar oud te zijn voor je een account kan aanmaken. Helaas is er ook hier geen mogelijkheid om te koppelen met jouw ouderaccount.


Privé berichten: Aan te passen naar enkel vrienden zodat je de andere eerst moet toevoegen.

Mijn verhaal bekijken: Aan te passen naar enkel vrienden zodat je de andere eerst moet toevoegen.

Vindbaarheid: Je bent vindbaar, maar je moet toestemming geven voor iemand anders je berichten kan sturen.

Locatie delen: Best in te stellen op niet weergeven! Dit raden we trouwens ook aan voor uw eigen account.

Quick add: Op deze manier kunnen mensen je toevoegen op basis van je telefoonnummer. Ook dit is niet slecht om uit te schakelen. µ

Ga zeker in gesprek met jouw kind dat je niet zomaar mensen accepteert als vriend. Stel steeds de vraag: Ken ik deze persoon ook in real life? Is dat niet het geval, dan weiger je best dat vriendschapsverzoek.

Instagram

Deze is misschien al wat bekender dan Tiktok en instagram. Het iets oudere publiek maakt hier ook gretig gebruik van de laatste tijd. Instagram staat vol met leuke (familie)foto’s, leuke tips en tricks, bedrijven maken er reclame op voor leuke cadeautjes, … .

Ook bij Instagram kan je als ouder je kind beschermen tijdens het gebruik van deze app. Instagram zelf doet daar ook al zijn best voor.

Bij Instagram kan je een account aanmaken door het te koppelen aan Facebook (als jouw kind dit heeft) of door gewoon een profiel aan te maken.

Maak je een profiel aan, dien je een leeftijd in te geven. Instagram gaat hier zelf al mee aan de slag. Is de leeftijd minder als 13 jaar, zal je geen account kunnen aanmaken op Instagram. Tussen de 13 en 16 jaar wordt jouw account gedeeltelijk geblokkeerd naar een light versie van Instagram. Dit betekent dat er minder mogelijkheden zijn en dat het profiel niet openbaar gemaakt kan worden. Ook wordt ongepaste content geblokkeerd.

Helaas kan je geen ouderaccount aanmaken of een kind account koppelen aan jouw account zodat je er altijd toegang toe hebt.

Privé berichten: Kunnen uitgeschakeld worden, zeker naar onbekenden.

Inhoud afschermen: Je kan bepaalde content afschermen van je kind. Denk dan aan expliciete en gewelddadige inhoud.

Reacties:  Enkel bevriende personen kunnen reageren op de berichten van jouw kind.

Vindbaarheid: Als het account op privé staat, kan je wel gevonden worden maar moet je toestemming geven voor de mensen jouw inhoud kunnen zien

WhatsApp

WhatsApp is de zeer populaire berichtendienst die sinds 2014 in handen is van Facebook. In WhatsApp kan je heel eenvoudig berichtjes, foto’s, video’s, … naar elkaar sturen. Er is ook zoiets als een status waar je foto’s en filmpjes kan delen die na 24 uur verdwijnen (zoals bij Snapchat).

U kan het al raden. Ook voor WhatsApp is de minimumleeftijd 13 jaar. Accounts zijn ook bij deze dienst gekoppeld aan het gsmnummer. Je krijgt een smsje bij het registeren dus zonder nummer is het onmogelijk om een account aan te maken. Je kan wel op meerdere toestellen aanmelden, maar de dienst kan slechts op 1 plaats tegelijk actief zijn.

Een echte oudermodule zit niet ingebouwd in WhatsApp. Het is dus ook hier weer zeer belangrijk om het account juist in te stellen met jouw kind.

Privé berichten: Niet uit te schakelen want dit is waar de app voor dient.

Vindbaarheid: Bij de instellingen kan je instellen wie je berichten kan sturen en dus kan vinden. Vermits WhatsApp werkt op basis van telefoonnummer, is het al belangrijk in te stellen dat enkel je contacten je kunnen vinden, of niemand. In het laatste geval zal jij zelf anderen moeten toevoegen.

Twitch

Misschien zegt de naam Twitch jou al iets minder. Geen paniek dat is niet zo abnormaal. Twitch is een zeer populair kanaal onder gamers. Tijdens het spelen van games kunnen gamers hier een livestream zetten van de game die ze aan het spelen zijn. De beelden van deze game blijven achteraf beschikbaar voor wie ze nog wil bekijken.

Tijdens het streamen is er een livechat beschikbaar, welke ook achteraf nog te lezen valt. Bekende gamers houden ook gewone babbelsessies zonder dat ze aan het gamen zijn waarbij anderen hen vragen kunnen stellen of tips kunnen vragen.

Ook bij Twitch dien je minstens 13 jaar oud te zijn voor je een account mag aanmaken. In de richtlijnen staat daarbij ook nog eens dat het aangeraden is voor jongeren tussen 13 en 18 jaar oud om enkel samen met hun ouders naar streamings te kijken. Helaas is er ook bij Twitch geen mogelijkheid tot oudercontrole.

Privé berichten: Deze kan je uitschakelen voor onbekenden.

Inhoud afschermen: Kijk samen met je kind welke kanalen er geschikt zijn om naar te kijken. Kijk eens samen en bepaal of het echt klopt. Kanalen die inhoud hebben die zeker niet geschikt is voor kinderen, dienen dit normaal aan te geven.

Youtube

Youtube is waarschijnlijk het meest gekende videoplatform momenteel beschikbaar. Je vindt er video’s over echt alles. Muziek, handleidingen, reviews, tv-series, films, … noem maar op! Sinds geruime tijd is het ook mogelijk om live te gaan op Youtube en een live evenement of show te streamen.

Wettelijk gezien mag je pas vanaf 13 jaar op sociale media (reclamewet Verenigde staten). Maar iedereen weet dat dit eigenlijk niet de realiteit is. Daarom is het een goed idee om samen met jouw kind op ontdekking te gaan (als ze ernaar vragen). Bij Youtube hebben jongeren van 13 tot en met 17 jaar oud ook toestemming nodig van de ouders vooraleer ze een account kunnen aanmaken.

Als ouder kan je wel altijd een account aanmaken voor jouw kind. Dit doe je door een gmail account aan te maken. Kinderen jonger als 13 jaar, krijgen hiermee toegang tot Youtube maar krijgen geen eigen Youtube kanaal. Dit dient achteraf nog gemaakt te worden indien gewenst. Let er wel zeker op als jullie dit doen, dat je niet de volledige naam van je kind gebruikt uit privacy overwegingen. Ook raden we zeker aan om er bij te zijn als ze content online zetten.

Om gewoon te kijken naar filmpjes, is het handig om op hun account onderstaande zaken in te stellen via het ouderbeheer. Hou er natuurlijk rekening mee dat ze ook naar filmpjes kunnen kijken op Youtube zonder dat ze een account hebben!

Inhoud afschermen: Kies welke inhoud er beschikbaar mag zijn. Je kan kiezen uit “Peuters/kleuters”, “Jonger” (kinderen tussen 5 en 7 jaar), “Ouder” (kinderen tussen 8 en twaalf jaar), of “Zelf content goedkeuren”.

Zoeken:  Je kan instellen dat jouw kind enkel kan kijken naar de door jou goedgekeurde content. Dit betekent dat ze zelf niet naar filmpjes gaan kunnen zoeken. Dit houdt ook in dat jij als ouder wel zelf de inhoud gaat moeten aanbieden aan jouw kind.

Vindbaarheid: Het account van jouw kind kan op privé gezet worden zodat zijn eigen content niet zomaar openbaar op het internet terecht komt.

www.veiligonline.be
Ga aan de slag met 5 interactieve thema’s met getuigenissen van jongeren en ouders, quiz, stellingen en opvoedingstips. (Gezinsbond en Child Focus)

www.clicksafe.be
Informatie over veilig internet voor kinderen, jongeren, ouders en leerkrachten. (Child Focus)

www.medianest.be
Informatie voor ouders over mediaopvoeding (Mediawijs ism. 20 partners)

www.mijnkindonline.nl
Informatie en tips over hoe je je kinderen kan begeleiden op internet.

www.klasse.be
Een multimediaal communicatieplatform voor leerkrachten, ouders en leerlingen.

www.veiliginternetten.nl
Informatie en tips over veilig internet.

www.mediawijsheid.nl
Informatie en tips over veilig internet.

www.cybersimpel.be
Handige tips over digitale veiligheid en privacy. Je vindt er ook terug hoe je je smartphone of computer veilig kan instellen (Test Aankoop en Google)

www.facebook.com/safety
Centrum van Facebook met info over veiligheid.

www.ikbeslis.be
Informatie over hoe je privacy beschermen (Belgische Privacycommissie)

www.vpngids.nl/veilig-internet/kind-en-jeugd
Uitgebreid kennisdossier over veilig internetgebruik voor kinderen

www.mediaraven.be
Mediaraven vzw gaat aan de slag met de kansen die digitale media bieden. Ze maken mediaproducties en digitale tools en hebben een breed vormings- en ondersteuningsaanbod.

www.c-and-a.com/nl/nl/shop/media-wijsheid
Artikels over mediawijsheid en mediaopvoeding in het gezin.

www.beveiligingwijzer.nl/

www.kieskleurtegenpesten.be
Het Vlaams netwerk ‘kies kleur tegen pesten’ maakt het thema (cyber)pesten bespreekbaar, stimuleert onderzoek, bundelt informatie, sensibiliseert, ontwikkelt campagnemateriaal en organiseert de week tegen pesten.

www.allesoverpesten.be
Alles over Pesten bundelt expertise, initiatieven en tips om ouders, begeleiders en kinderen en jongeren zelf beter te wapenen om – samen – (cyber)pesten te voorkomen en zo goed mogelijk aan te pakken.

tegencyberpesten.mediawijs.be
over (de aanpak van) cyberpesten op school (Mediawijs ism. het departement Onderwijs)

www.koogo.be/infouder/pesten-aanpakken
Hier vind je de brochure voor ouders ‘Pesten aanpakken’ van de drie ouderkoepels: VCOV, Go Ouders en KOOGO

terug naar top

Informatieve video’s

Wat is mediawijsheid?
Mediaopvoeding